בס"ד

פרשת משפטים: "מן ההר- אל העם"

פרשת משפטים, כשמה כן היא, עמוסה בחוקים ומשפטים.

בפרשה שעברה קראנו על מעמד קבלת התורה בהר סיני, והמעבר החד מקולות וברקים לעיסוק בדיני עבד עברי וארבעה אבות נזיקין מעלה תמיהה.

לכאורה, אירוע נשגב וחד פעמי כמעמד ההתגלות בהר סיני, צריך היה "לכסות" פרשות שלמות, והנה קראנו בשבוע שעבר על מעמד הר סיני (שתפס בקושי שני פרקים) וכבר אנחנו טובעים בפרטי הלכות בעניינים שונים המתוארים בפרשתנו בהרחבה.

שאלת ההתעסקות בפרטים וחשיבותם היא שאלה גדולה ומפורסמת, ותשובות רבות לה. ננסה להתייחס לנקודה אחת, העולה מדברי ר' עקיבא במדרש (מכילתא דר"י, יתרו):  "כתוב אחד אומר "כי מן השמים דיברתי עמכם", וכתוב אחד אומר "וירד ה' על הר סיני אל ראש ההר", מלמד שהרכין הקב"ה שמים העליונים על ראש ההר ודבר עמהן מן השמים.

ר' עקיבא מצביע על סתירה בפסוקים. האם הדיבור האלוקי, ההתגלות הגדולה שחוו עם ישראל,  התרחשו בשמים או על הר סיני?  

ר' עקיבא לא נדרש לפסוק נוסף כדי להכריע בשאלה. שלא כשיטת ר' ישמעאל, אין הוא זקוק ל"כתוב השלישי שיכריע ביניהם". בדבריו מביע ר' עקיבא רעיון חשוב ויסודי. ההתגלות האלוקית היא אמנם ניסית ולא נתפסת בשכל, אבל הדיבור הוא בשפה האנושית. ההמשך הטבעי של ההתגלות החד פעמית בסיני הוא הפירוט המעשי והיומיומי המתרגם אותה.

התורה בכוונה לא מתעכבת על תיאורים ניסיים מכיוון שלמרות חשיבותם, הם חד-פעמיים. לעומת זאת כשמדובר במצוות שהן "חיינו ואורך ימינו" אנחנו מוצאים פירוט והרחבה.

בחיים יש רגעי "שמיים", רגעי התעלות חד-פעמיים. אך לרוב, אנחנו מתמודדים עם שגרה יומיומית ואפורה. אחת המטרות של המצוות היא להעלות אותנו ואת המציאות על כל פרטיה אל מקום מוסרי יותר, טהור יותר. פרשת משפטים אם כן, היא הזדמנות לראות בפרטים- דיבור שמקורו בא-ל חי , וקורא לנו : "שאו מרום עיניכם" ותראו שכמו שאפשר להרכין את השמים אל ראש ההר, כך אפשר להעלות את ההר ואת המציאות היומיומית אל-על!

שבת שלום!

הרב חובב רייכנר